fredag 9 oktober 2015

Ny bok: "Konsten att sköta ett äppelträd"


Bilden på bokomslaget visar ett gammalt Grågyllingträd med vriden stam (typiskt för den sorten) som jag har fotograferat vid Skoklosters slott, Uppland

Jag säger som Per Gynt när han framhåller att han är autodidakt:
Metodisk har jeg intet lärt,
men jeg har tenkt och spekulert,
og lest meg til en del av hvert.

Jag är autodidakt precis som Per Gynt. Jag har ingen metodisk skolning i hortikulturella frågor. Men jag har haft trädgård med äppelträd i över 40 år och lika länge varit nördigt intresserad av äpplen och äppelträd. Den kunskap jag inte har kunnat läsa mig till, har jag tillfrågat kloka människor om. På den grunden har jag vågat mig på att skriva en handbok med titeln "Konsten att sköta ett äppelträd". Ett stort tack till mina kära vänner i Sveriges Pomologiska Sällskap som lärt mig så mycket under åren! Ett lika stort tack till de experter som granskat texten och lämnat värdefulla kommentarer!

Min bok vänder sig till alla som vill odla egna, hälsosamma, friska ekoäpplen. Den handlar om allt från plantering, beskärning, blomning, pollinering, kartgallring, skörd, förvaring, små och stora skadedjur, nyttodjur att värna om och mycket mer som är bra att veta.

Nyss fick jag den här frågan: "Det blåser mycket där jag bor. Vilken äppelsort passar då att plantera?"
I "Konsten att sköta ett äppelträd" ger jag en lista på äppelsorter som sitter kvar bra på trädet. Jag ger också många fler listor, till exempel på äppelsorter som bär tidigt efter plantering, bär frukt längst ut på grenen (något att beakta vid beskärning), blommar i vitt, blommar i rött, står bra mot skorv, kan ätas av allergiker, tål att förvaras länge och så vidare.

Det finns ett aber med min nya bok. Istället för att ge ut boken själv, vände jag mig den här gången till ett förlag och det ledsamma har hänt att det är ett tryckfel på ryggen. Jag har bett förlaget att trycka nya böcker, men nej. Jag är väldigt ledsen för det här. Om du ändå vill köpa min bok för att lära av innehållet och studera alla listor, lova mig att aldrig, aldrig, aldrig ta av skyddsomslaget......



1 kommentar: