söndag 3 maj 2015

Varför dessa bulnader?

Gamla äppelträd kan visa stora bulnader längs stammen. Det gäller i synnerhet Åkerö och Melon men jag har också sett det på andra äppelsorter, till exempel Hornsberg.


På lindar kan man se samma fenomen. Varför blir det så här? Under den senaste tiden har jag talat med alla som jag kunde tänka mig skulle veta något i saken men förgäves. Ingen har något besked. Eftersom bulnaderna inte är en trädsjukdom har de inte varit föremål för forskning.

Hans Weslien i Umeå är virkesexpert. Han svarar mig att när man behandlar ek genom att upprepade gånger ta bort vattenskott i syfte att få kvistfritt virke, riskerar man att få ännu fler skott på samma ställe. Då bildas ett kvastliknande system av "spår"i veden och han tycker att han ser samma sak innanför bulan till vänster på min bild av en genomsågad Åkerö-stam (nedan).


Bulnaderna har nog med vattenskott att göra. Många av oss har sett hur det år efter år dyker upp en kvast av nya vattenskott från dessa svulster. Men varför sväller veden till bulnader? Och varför, som det verkar, bara på vissa äppelsorter? Alla som vet något om detta, var snälla och skriv till mig!

Den nedfallna stammen hittade vi vid Krusenbergs herrgård (utanför Uppsala )där vi också fick hjälp med att såga igenom den.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar