söndag 10 maj 2015

Om familjeträd

Man anar hur stort  det här gamla äppelträdet i I Sigtuna var en gång innan det fick grenarna brutalt avkapade.
En ledsam sak med att bo i Sigtuna är att vi har långt till en bra plantskola. Jag önskar att här funnes en välsorterad butik liknande Kalles trädgård utanför Askersund som vi nyss tittade in i på vägen hem från Västergötland.

G har nu varit på Plantagen i Märsta och köpt säckar med jord. Jag bad honom studera äppelträdssortimentet och det här är vad han hittade: Alice, Aroma, Ingrid Marie, Gyllenkroks Astrakan, Transparente Blanche, Katja, Rödluvan, Silva, Mantet, Sävstaholm. Tio sorter, det är ändå något, men jag öskar att kunden hade åtminstone dubbelt så många sorter att välja från. Plantagen ska dock ha en eloge för att de säljer Mantet, den ljuvligaste sommarsorten av alla. Priset är 400 kr per träd. Jag önskar alla ett Mantet-träd.

Plantagen erbjöd också familjeträd för 1000 kr styck. Jag upprepar vad jag har skrivit tidigare år: köp inte familjeträd! När trädet växer kommer du att vilja kapa de nedersta grenarna för att de är i vägen vid gräsklippningen och så ryker några av sorterna.

Mycket bättre är att plantera ett träd av en frisk sort, till exempel Sävstaholm -- ympa på Sävstaholm, sa alltid Anton Nilsson -- och ympa på alla möjliga läckra äppelsorter allt eftersom trädet växer till. Sommarsorter längst ned, senare sorter högre upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar