söndag 15 juni 2014

Ned med spinnmalen



Vaksam är vad varje trädgårdsvän måste vara, särskilt den som har äppelträd på tomten.  Vaksamhet innebär att gå en runda mest varje dag och titta på blad och grenar. Nyss kunde jag konstatera att äppelbladsstekeln (Pristiphora maeste) måste ha bitit sig fast i min trädgård. Första året dök de pigga gröna larverna upp på Härnevi, nästa år på en liten kärnsådd, därefter på Cox Orange och i år hittade jag den på Eldrött Duväpple. Bara en liten koloni varje gång, tack och lov, för de här storätarna slukar alla blad de kommer åt.


Spinnmal är något man får hålla ögonen på, från början av juni och långt in på sommaren. Alla slags spinnmalar verkar vara aktiva just nu -- i går såg G och jag spinnmal i både hägg och slån. Äppelspinnmalen väver sina nästen framförallt i vårt dyrbara, älskade Cox Orangeträd. Det är bara att riva ned nästena för därinne gömmer sig hungriga, bladätande larver som måste bort. Jag lägger det nedrivna i avfallspåsen som blir till biogas.




2 kommentarer:

  1. Hur bekämpar jag äppelspinn?

    SvaraRadera
  2. Det finns inte mycket du kan göra för att förebygga angrepp av äppelspinnmal. Förutom att sätta upp fågelholkar så att du får hjälp av tättingar som tar insekter.

    SvaraRadera