söndag 8 juni 2014

Mer om häxkvast

Jag skrev nyss att jag hade stött på häxkvastsjuka i Norge. Sedan hörde jag av Hilding Karlsson att också Åland har drabbats av Candidatus phytoplasma. Jag skickade ett brev till jordbruksverket med en fråga om sjukdomen och fick det här svaret:

Apple proliferation -fytoplasma, Candidatus Phytoplasma mali är en skadegörare som för närvarande sprider sig i Europa. Under de senaste åren har sjukdomen spridits inom EU-området och den är utbredd i Tjeckien, Slovakien, Tyskland, Ungern och Italien. Men förekommer även i Österrike, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Frankrike, Grekland, Holland, Polen, Rumänien, Spanien, Finland. Utanför EU är den utbredd i Schweiz men förekommer även i Ukraina, Serbien och Norge.
Sjukdomen är en reglerad karantänskadegörare i EU (och i Sverige). Det innebär att om den påträffas i Sverige så ska det anmälas till Jordbruksverket, t.ex. via Jordbruksverkets kundtjänst eller per e-post till vaxtinspektionen@jordbruksverket.se


Jag hoppas att det dröjer innan någon av oss behöver rapportera om sjukdomen i Sverige. Hur känner man igen den? Trädet visar onormal skottutveckling och småbladen vid basen av bladskaften (stiplerna) blir onormalt stora. Frukterna blir små, dåligt färgade och mindre goda.

2 kommentarer:

  1. Så tragiskt, som om alla andra sjukdomar inte var nog. Jag antar det bara är en tidsfråga. Det finns ingen skillnad på mottaglighet beroende på sort? Vilket klimat gynnar sjukdomen?

    SvaraRadera
  2. Antagligen kommer forskningen att ge oss mer kunskap om häxkvast framöver, idag tror jag inte att någon har svar på dina frågor. Väldigt ledsamt att den här sjukan finns öster och väster om oss. Den verkar trivsa i alla klimat som gynnar bladloppor.

    SvaraRadera