lördag 30 november 2013

Är detta Wanda?

Det kan vara besvärligt att kommentera mina blogginlägg  men låt inte det hindra dig, skicka mig ett mejl istället så lägger jag in det. Från Uppsala skriver Hilding Karlsson så här:

" Anita och jag tog en cykeltur för köpa att åländskt smör på Nelins.
 Samtidigt bara måste man kolla äppelsortimentet.
 Vi kunde räkna till nitton svenskodlade sorter  :-)!
 Aroma, Belle de Boskoop, Bellida, Cortland, Cox Orange, Elise, Gloster, Gravenstein, Ingrid Marie,
 James Grieve, Jonagored, Kim, Lobo, Mutsu, Piruett, Rubinola, Santana, Spartan och Wanda.
 Av de två sistnämnda köpte jag med mig tre äpplen av varje. Spartan verkade rätt omogen och liknade
 mest Rött Järnäpple. Wanda är för mig ett helt nytt sortnamn. Vacker, lite fet frukt med färg som
 Himmelstalund, men med lite djupare foderhåla."


Fantastiskt HIlding, vilket storartat sortiment man har på Nelins i Uppsala!  Jag längtar dit!  Så bra att du köpte med dig Wanda hem. Äpplena på fatet fick jag tillsammans med ett annat äpple från Mellerud nyss. Den andra sorten bestämde jag till Galloway men detta gick jag bet på och ändå är trädet planterat på 80- talet.
Wanda är en sort som dök upp vid den tiden och sedan tappade marknaden intresset för sorten. Kan du säga om äpplet på bilden kan vara Wanda?

2 kommentarer:

  1. Hej Görel! Hittade din blogg när jag googlade efter äppelträd av sorten spartan. Vet du någon som säljer?
    Jobbar själv inom psykiatrin (bup) och har särintresse vitlök. Läs gärna mer på www.postannelund.chilipeppar.com

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tittade in på din hemsida, där kan man lära sig allt möjligt!
    Jag vet inte om någon svensk plantbutik säljer Spartan. Du skulle kunna försöka med Gränna plantskola. Annars får du gå utomlands. Du hittar några adresser till engelska plantbutiker på min blogg den 24 januari i år.
    Pomologiska hälsningar,
    Görel

    SvaraRadera