lördag 14 september 2013

En äppeltunnel att spankulera i

Om jag hade  en riktigt stor tomt och om jag hade riktigt mycket pengar så vet jag vad jag skulle göra. Jag skulle låta anlägga en äppeltunnel. Därinne, vid alla tider på året -- när knopparna sväller, när blommorna doftar och när karten sväller och rundar sig -- skulle jag spankulera fram och tillbaka när jag hade något viktigt att tänka på. Vad ska jag ha till middag? Ska jag ta den röda eller gröna tröjan? Ska jag dammsuga i dag eller i morgon? Inne i äppeltunneln, föreställer jag mig, skulle jag genast komma till rätt beslut.

Detta är frukttunneln vid Julita gård i Sörmland. Anneli Svensson, som tidigare var anställd vid Julita gård, såg 1985 en äppeltunnel vid ett vandrarhem i Skåne och kunde inte glömma den. "En sådan måste vi ha på Julita!" tänkte hon senare. När hon hade kommit på var den skulle placeras var saken klar och hon, den nyss bortgångne Håkan Svensson och ännu någon fler hjälptes åt att ympa upp träd och plantera den lätt krökta tunneln 36 steg lång.
 


Här är en gammal, lätt raserad äppeltunnel som anlades vid Djuröns gård i Östergötland 1908-1909. I Svensk Trädgårdstidning från 1926 kallas detta "formfruktträdspergola" och man kan läsa vilka 23 sorter  som planterades där. Många sorter är bekantingar medan andra är ovanliga i odling i dag. Jag undrar hur Augustiäpplet och Vejlöäpplet såg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar