tisdag 17 september 2013

Brev från Hilding

Hej Görel!

Jag läste idag din blogg Svenska Äpplen och din glädje över att ha löst gåtan med Suislepp kan jag mycket väl förstå. Jag funderade själv några år på en vacker rödflammig sort som jag kallade Seminariet 40 men som senare visade sig vara just den vackra sorten Suislepp. Den röda flammigheten mot den ljusa bakgrunden är ju lite speciell, men tydligen kan den också vara mer strimmig som i din bok. En bild som inte stämde med mina (och dina) flammiga äpplen. Se bifogad bild.

Jag har senaste helgen också fått en mångårig gåta löst. En sort från Kjettinge, Börje, NV om Uppsala som jag kallat Kjettinge 5B och 5C har nu äntligen fått ett riktigt namn; Södermanlands Kalvill. Efter ca 15 år kom plötsligt iden att noggrant jämföra Kjettinge-äpplet med Södermanlands Kalvill/Oljeäpple. Det var lätt gjort eftersom båda sorterna suttit inympade på samma träd i många år, endast en halvmeter ifrån varandra! Vilken härlig känsla när den ena detaljen efter den andra stämde. Jag hade sedan länge gett upp att söka efter rätt namn, många gissningar på liknande sorter hade ju misslyckats. En lyckad frösådd tänkte jag väl.

Många hälsningar,  Hilding







Tack Hilding för ditt brev! Trägen vinner, heter det. Det finns alltså både en strimmig och en prickig Suislepp. Nu kan vi, och alla som läser bloggen, den här sorten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar