lördag 28 september 2013

Äpplet Melba

I söndags, den 22 september, började man sända en ny omgång av  Downton Abbey i engelsk teve. Året är 1922 och det har gått sex månader sedan Matthew Crawley så tragiskt omkom  i en olycka.

I ett avsnitt uppträder den australiensiska sångerskan Nellie Melba (se bild) och hon spelas av Dame Kiri  Te Kanawa som sjöng så vackert att tårarna kom hos alla skådespelarna, enligt vad som stått att läsa i The Daily Telegraph. Nellie Melba föddes 1861som Helen Porter  Mitchell och dog 1931 efter ett liv som världsberömd artist. 



Vad har Nellie Melba med pomologi att göra? Här finns en direkt koppling. Det goda, tidiga, kanadensiska  äpplet Melba är döpt efter den talangfulla sångerskan som 1886 besökte Stockholm och trollband Oscar II med sin sång. Bilden av Ingrid af Sandeberg  (tyvärr blev den mörk när jag, i brist på scanner,  fotograferade av den) är hämtad ur min bok Svenska äpplen.


3 kommentarer:

  1. Detta är första året som ympen med Röd Melba gett fina äpplen, söta och saftiga. Jag blev glatt överraskad. Vad skiljer Melba och Röd Melba åt vg smak och tid för mognad?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr tog sig inte någon av de Mantetympar som du var så vänlig att sända mig. Bara 3 av 9 ympar tog sig i år, det näst sämsta utfallet under de 6 år jag prövat. Märkligt var också att en ymp gav blad först efter 3 månader, när jag redan givit upp hoppet, ett Gubbäpple :-). Jag har haft möjlighet att provsmaka Mantet, som jag tyckte hade en mycket fin arom, så jag tänker nog skaffa ett träd av sorten.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att det är någon skillnad mellan vanlig Melba och Röd Melba utöver skalfärgen. Kul att du fick fina äpplen! Men synd att Mantet inte tog sig, det är ett så utsökt äpple. Hittar du inte ett träd att köpa, hör av dig så skickar jag nya ympar!

    SvaraRadera