söndag 4 augusti 2013

Blommigt språk i fruktdisken

I morse  lyssnade jag till en repris av programmet Språket som handlade om sensoriska språk. Intervjuad var Johan Swahn som skrivit en doktorsavhandling vid  Hotellhögskolan i Örebro om användning av sensoriskt språk i marknadsföringen. Eller i klarspråk: säljer butikerna mer om man använder ett målande språk om varan? 

En av Swahns undersökningar visar att så kan vara fallet; konsumenterna var mindre priskänsliga när man använde sensoriska beskrivningar och skrev på förpackningen om ett äpples smak, doft och konsistens på det blommiga språk som används för viner. Hans avhandling visar också att om det bara står sortnamn på varan tenderar konsumenterna att köpa vad de redan känner till, men finns det en utförlig beskrivning blir man  djärvare och kan tänka sig att välja något annat.

Johan Swahn är nu anställd av ICA som sensorisk expert och har i uppgift att förse olika produkter, t ex äpplen,  med sensoriska beskrivningar. Kan vi vänta oss att dessa beskrivningar blir sannfärdiga? Nej, för kom ihåg att deras uppgift är att sälja varan.....


Swahn berättar i programmet att han skrivit att ett äpple hade parfymig doft. Äpplet ifråga hade verkligen en parfymig doft. Men konsumenterna i testpanelen uppfattade det som negativt, så det togs bort. Jag gissar att äpplet i fråga var James Grieve, nog har det en parfymig doft?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar