söndag 25 augusti 2013

Att bekämpa bladlöss

Granskade mina små äppelträd i går och kunde se att i ett av dem var det en tät trafik av myror upp till skottspetsarna. Betyder att där fortfarande finns aktiva bladlöss. Eftersom jag redan hade gjort en hydda för tvestjärtar -- storätare av bladlöss -- flyttade jag den till det lilla trädet för att få hjälp med bekämpningen av lössen som suger växtsaft ur bladen och därmed sätter ned trädets vitalitet.

Det är nyttodjursexperten Kirsti Jensen som lärt mig göra tvestjärtshyddor: ta ett fång torrt gräs och knyt om med snöre. Kör in gräset i en blomkruka av lera eller plast och låt snörändarna sticka ut genom hålet i botten; bind fast hyddan i trädet så att den har närkontakt med en gren. Tvestjärtarna, som kommer att vila i hyddan på dagen och äta bladlöss på natten, kan nämligen inte flyga.

6 kommentarer:

  1. Bra tips om tvestjärtbo. Vg bladlöss har jag inte sett några sådana på något slag av fruktträd i år. Märkligt.
    [Numera kan jag läsa bloggtexten direkt (utan att behöva klicka på "Kommentarer") utan att den överskuggas av bokhyllan.]

    SvaraRadera
  2. Jag förstår mig inte på dessa nyckfulla apparater -- sedan ett par dagar ligger alla mina inkommande mejl i en enda röra och det är besvärligt men tvingar mig å andra sidan att rensa och kasta brev så att jag får en överblick -- men det var fint att det ordnat sig till det bättre för dig.

    Utmärkt att du slipper bladlöss. Kanske har du en kader aktiva tvestjärtar och nyckelpigor på tomten. Nyckelpigor har varit sällsynta här i år.

    SvaraRadera
  3. Vilket fint tips... Sha provas. Sommaren 2017 saknas Nyckelpigor i Mölndal. Kanske var det för mycket blåst

    SvaraRadera
  4. Blåst i trädgården är inte bra. På våren, i fruktblomningstiden, försvårar det för våra bin. Kanske kan du ordna med en läplantering?

    SvaraRadera
  5. Glömde en sak: när frukten börjar mogna bör du flytta blomkrukorna med tvestjärtar från äppelträdet till ett annat träd. Annars är det risk att tvestjärtarna börjar äta på dina äpplen. De gillar frukt!

    SvaraRadera
  6. Många vittnar om att 2019 är bladlusens år. Kan vi inte få ett inlägg med fler tips om hur man bekämpar bladlöss?

    SvaraRadera