lördag 20 juli 2013

Varning! Klappa inte Cossus cossus!


Vad jag gillar att jag har vänner som får höra saker och ting och sedan berättar det för mig! Så här skriver Hilding:

"Nu har jag varit ut till mina äppelträd och noggrant tittat igenom hur
många äppelsorter som åtminstone för tillfället ännu har åtminstone ett skapligt utvecklat äpple. Det blev 68
sorter. Tyvärr är det många sorter där det blir bara ett äpple och när det är skördedags har nog mängden äpplen minskat ytterligare eftersom koltrastar häckar på tomten. Med ett bo ovanpå en holk som är avsedd för tornseglare.

I torsdags hade jag besök av min gode vän, Bengt Ehnström, känd
entomolog som ibland dyker upp i både radio och TV. Han är gift med en kusin (Gunilla) till mig. Vi hade just varit på begravning i grannsocknen och det passade bra med ett besök.
Bengt berättade att den stora tjocka larven av Cossus Cossus kan vara
ganska aggressiv. Om man försöker ta den med händerna riskerar man att bli rejält biten. Dessutom ger den ifrån
sig ett brunt sekret med lukt av ättika. Han rekommenderade att man lämnar larven en bit ut i skogen om man är rädd om sina äppelträd. Och det är man ju!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar