torsdag 18 juli 2013

Rapport från ett torp i Uppland

På min fråga "Hur är fruktsättningen i år?"  svarar vännen Hilding -- som har många äppelträd med ännu fler inympade sorter -- att det tyvärr inte artat sig så bra i trädgården vid torpet nordost om Uppsala:

"I mina äppelträd blir det inte mycket frukt att ta reda på i år. Av ca 180 sorter har jag noterat blomning på ca 80 sorter. Många av dem som blommade har inte fått en enda kart. Ingen av alla mina sorter tycks få normal mängd äpplen i år. Årets dåliga resultat kan bero på dålig pollinering men också på att älgar besökte en del av träden i vintras och mumsade i sig stora mängder fruktved (inklusive blomknoppar förstås).

Äppelspinnmal har förekommit mer än vanligt. Äppelvecklare har jag inte sett, däremot enstaka angrepp av rönnbärsmal på några äpplen. I helgen hittade vi en stor fet larv av trädödare, Cossus cossus. Den kan i enstaka fall angripa fruktträd och ställa till med ganska svåra skador men håller mest till i sälg."

Käre Hilding, det var ledsamt att allt ditt nedlagda arbete med fruktträden inte ger bättre utbyte i år. Kanske vore det idé att sätta älgstängsel runt tomten för att freda den? Äppelspinnmalen är vanligare än annars på många håll, också i min trädgård. Här har jag också noterat angrepp av äppelvecklare och fruktmögel (som gärna blir följden där äppelvecklare eller någon annan skadeinsekt gjort hål i frukten).


När du skriver att du sett Cossus cossus förstår jag att det var den storvuxna larven jag själv nyss såg på allmänningen utanför tomten. Jag kan bara hoppas att den håller sig till sälgarna som står där och inte går in bland mina fruktträd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar