söndag 28 juli 2013

Blenheims Renett -- hur ska det uttalas?

Så fort man flyger någonstans bidrar man till ökade växthusgaser och det känns inte bra alls. Att göra en resa är annars aldrig fel, man lär sig alltid något. I början av juni var jag på resa i södra England och såg bland annat det stora slottet Blenheim Palace (där Winston Churchill föddes).

Jag vet att jag i min bok "Svenska äpplen" har skrivit om Blenheims Renett att Blenheim uttalas "blännhim." Vid mitt besök i slottet fick jag dock veta att korrekt engelskt uttal är "blennem".

På Språkrådet menar man att vi bör försvenska alla utländska namn och det gillar jag. Ingen av oss talar väl om "cåxes årrinsch" utan vi säger "cox orange". Vi kan välja hur vi uttalar Blenheim -- ett försvenskat "blennhejm" eller "blennem" på drottning Elizabeths engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar