söndag 18 november 2012

Enkel jordkällare

Det är den här tiden man funderar över alternativa sätt att förvara sin vinterfrukt. Anton Nilsson, som  skrev Våra äpplesorter,  gjorde sig en jordkällare av en cementring nedgrävd i marken. Han lade ned påsar med äpplen och satte på lock; det fungerade bra, sa han. Anton lyfte upp påse efter påse och jag kan gissa att den mest hållbara frukten låg längst ned.

När jag i veckan gick igenom gamla tidningar -- mitt mål är att få rent och luftigt i alla skåp och lådor -- såg jag en beskrivning av en liten jordkällare, konstruktörens namn var inte angivet.  Jag har inga bilder att visa men en händig person förstår min schematiska instruktion:

1) Gör först en låda av brädor, utan botten.  Måtten i tidningen var 50x50x80 cm. Såga ett hål längst ned för att kunna sticka in ett luftningsrör av plast.

2)  Gräv en grop som är ca 70x70x100 cm. Blanda betongbruk och gjut en botten i gropen (som kan vara täckt av stenar). Sätt ned lådan och sätt därefter ned plaströret med en "böj" som sticks in i lådan nedtill och en "böj" upptill.

3) Lägg bruk runtom lådan. Bruket ska nå ovan marken och slutta utåt. Vänta 3 dagar.

4) Ta upp lådan. Snickra ett lock. Lägg en trall på golvet för luftväxlingens skull. Din nya jordkällare är klar att användas.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar