söndag 11 november 2012

ÅRETS SVENSKA FRUKTBUTIK

Hej Görel!
Jag måste bara dela med mig av den glädje jag kände när jag för någon timme sedan besökte Nelins i Uppsala för att titta på deras fruktsortiment.
Ganska snabbt kunde jag räkna ihop 13 äppelsorter och 7 päronsorter, alla svenskodlade! Imponerande! Men det var ändå inte säsongsrekord, för när jag pratade med "överste fruktframplockaren" så berättade han att man vid något tillfälle under hösten samtidigt haft 24 äppelsorter och 11 päronsorter!! All frukt såg mycket fräsch och fin ut. Priset: alla sorter, både päron och äpplen 19.90 per kilo. Ganska billigt tycker jag. Importsorterna kostade 18.90. 


Det här brevet med glada  hälsningar från Hilding, gammal uppsalabo, kom i veckan som gick. Visst blir man lycklig? En livsmedelsbutik som satsar stort på svenskodlat! Jag åkte förstås dit i går för att handla och såg med egna ögon all den uppdukade svenska frukten som säkert lockar många uppsalabor att handla alla sin mat just hos Nelins. 

Om jag hade ett pris att dela ut till Årets Svenska Fruktbutik skulle jag  ge det till Nelins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar