lördag 28 augusti 2021

Härligaste fallfrukten

I par veckor nu har jag plockat fallfrukt. Inte vilken fallfrukt som helst heller utan Södermanlands Kalvill. Från ett träd på akademisk mark (säger inte var). Ingen verkade bry sig om de läckra frukterna så jag har skördat nyfallna skatter varje morgon. 

Har du plats för ett nytt äppelträd, varför inte sätta Södermanlands Kalvill. Äpplena är stora, krasiga, ofta glasiga, oerhört goda. Det största äpplet jag hittade vägde 293 gram. Precis rätt sötma och syrlighet. Ger ett mycket gott och lättkokt äppelmos. Dessutom har jag inte sett enda skorvfläck eller annat angrepp på någon enda frukt. 

Läs mer om Södermanlands Kalvill i min bok Svenska äpplen.




2 kommentarer:

  1. Det är märkligt. Det finns massvis av publika fruktträd där det är tillåtet plocka frukten. I villakvarter ställer villaägarna ut korgar med frukt som man får ta. Ändå är det väldigt många som söker sig till snabbköpet för att köpa äpplen för 50 kr/kg - äpplen som kanske fraktats ända från Nya Zeeland.

    SvaraRadera
  2. Jag har svar på väldigt mycket. Vill du veta hur man kokar en bechamelsås eller byter toner i skrivaren? Jag har svaret. Men jag kan inte för mitt liv svara på frågan hur någon enda människa vill köpa importerade äpplen som Red Delicious och Golden Delicious. Importäpplen som säljs i svenska butiker år efter år. Obegripligt. Smakar platt intet. Ger massor med växthusgasutsläpp när de fraktas hit.

    SvaraRadera