tisdag 20 oktober 2020

Våra trädgårdsbär

 


Många som brukar besöka Trädgårdsmässan i Älvsjö  har träffat Leif Blomquist från Lepplax i Finland. I hans stånd har man kunnat hitta alla de rara äppelsorter och övriga trädgårdsväxter som en människa kan önska sig. Men Leif har inte bara  en välsorterad plantbutik, han har också producerat fem böcker om frukt och bär. 

Den senaste boken kom tidigare i år: Våra trädgårdsbär. Här presenteras i bokstavsordning 34 olika slags bär i text och bild. För varje sort ges odlingsråd och ibland något recept.

Även en gammal villaägare möter  överraskningar i boken. Jag hade ingen aning om att man kan odla fjärilsranka, en klätterväxt med röda bär, eller att det finns något som heter fyrbär och sötrönn. Gula hallon fanns på tomten i Sollentuna där jag bodde tidigare. Nu möter jag gula hallon i Leifs bok och bestämmer mig för att Jeppo Gulhallon, en 1800-talssort upphittad i Österbotten, ska bli nästa tillskott i trädgården.





4 kommentarer:

  1. På Umeå trädgårdsmässa recenserade Leif sorten Gustavs Bästa:
    https://youtu.be/y73mxjYsDGU
    Ganska humoristiskt på slutet. Jag köpte genast sådant ris av Leif.

    SvaraRadera
  2. Jag litar alltid på Leif och Gustavs Bästa låter som en extraordinärt fin sort. Nu blir jag grymt avundsjuk på dig Tomas som har en trädgård och kan odla sorten. God Jul!

    SvaraRadera
  3. När får vi en recension av den nyutkomna boken Äpplen i Finland?

    SvaraRadera
  4. Vi räknar med att få den här nyutkomna boken mycket snart med posten från Finland.

    SvaraRadera