söndag 15 september 2019

Mer om Kölbergäpplet


Nu vet jag lite mer om det stora, fina, norska Kölbergäpplet. G skrev till den Berit Kölberg Knutsen som fanns angiven  i skriften Kartleggning av gamle frukt- og baersortar på Sörlandet och fick så småningom ett svar. Berits pappa föddes i Borge i Fredrikstad 1898 som ett av 14 syskon. Äppelträdet stod i hans barndoms trädgård på Kölberg gård.

Huruvida äpplet  hade kommit upp på platsen av en kärna, eller om det var ett köpt träd, nämnde inte Berit, som har samlat 20 gamla äppelsorter i sin trädgård.

Bilden är tagen den 16 augusti i år. 

4 kommentarer:

  1. På den här bilden liknar det Charlamovsky. Jag skulle gärna se ett dissekerat äpple för att utröna om det finns fler likheter.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt i att det finns likheter med Charlamowsky. Men det är inte den sorten, olikheterna är för många. Kölberg är tidigare, större, mer hårdköttigt, inte så plattrunt som Charlamowsky. Jag är rädd att vi inte kommer att få reda på så mycket mer om den norska sortens ursprung.

    SvaraRadera
  3. Om man skulle spekulera i släktskap med norska sorter så skulle jag börja i Rosenstripsgruppen (Norsk pomologi s188), sedan Prinsargruppen (s176). Problemet är att de är grupper av sorter som är släkt med varandra, dvs. inga entydiga sorter.

    SvaraRadera
  4. Jag har tyvärr inget Kölbergäpple kvar, annars skulle jag ta bilder av ett snitt och lägga ut på bloggen.

    SvaraRadera