söndag 20 januari 2019

Detta är mösk



Sommaren 2017 visade alla frukterna på mitt Mantet-träd samma trista utseende: trots att äpplena såg lika fräscha och vackra ut som vanligt var fruktköttet brunfärgat (se bilden). Dessa tidiga, älskade favoritfrukter gick inte att äta utan fick gå till komposten.
Den här brunfärgningen, som alltså kan märkas hos äpplet redan när det skördas från trädet men vanligen uppstår under lagring, är resultatet av en fysiologisk nedbrytning som kallas mösk. Vanlig innanröta kallas problemet i boken Växtsjukdomar av Ernst Gram och Anna Weber (utgiven 1942).
Det finns inte så mycket skrivet om mösk men Jordbruksverket gav 2005 ut en liten skrift med titeln "Skadegörare i frukt" där mösk finns upptaget. Jag läser att en orsak till mösk kan vara kallt och mulet väder under växtsäsongen. När mösk uppstår under lagring kan det bero på hög etylenhalt i lagringslokalen. Lagring i ojämn eller för kall temperatur anses också kunna orsaka mösk.

2 kommentarer:

  1. Ibrahim Tahir skriver i Fruktodling och efterskördbehandling, SLU, 2014, sidan 244, att problemet kan minskas genom god tillgång till kalcium, bor, moderat beskärning, rätt plockningstidpunkt och optimala lagringsbetingelser.

    Skördar man för sent så ökar risken för mösk.

    SvaraRadera
  2. Det är möjligt att mina Mantet av okänd anledning mognade tidigare än vanligt 2017 och jag skulle ha snabbat mig med att plocka ned dem. Nu tänker jag bevaka dessa äpplen noga i augusti månad.

    SvaraRadera