söndag 21 januari 2018

Planer på det nya året

--Vad vill du att vi ympar i år? Frågar G.

Härligt. Jag har bara att komma med önskemål. Luther påstås ha sagt "Även om jorden går under i morgon, planterar jag ett äppelträd idag."  G och jag har inte plats för ett nytt äppelträd, men en ny ymp går alltid att passa in någonstans.

Arreskov, säger jag. Och underbara Ribston saknas i vår trädgård, den vill jag gärna att vi berikar vår trädgård med. Ytterligare några renetter vore fint att ha och G har beställt Höve från Danmark. Vår danska vän Jette har talat längtansfullt om den renetten som hon minns från sin barndom. I Dansk Frugt  av C. Matthiesen läser jag att äpplet är uppdraget från kärna i Höve by 1874. Matthiesen skriver: Meget god Bords- och Handelsfrugt. Sorten är megen Opmaerksamhed vaerd. 

Om Eva hade mött Jewett i stället ... står det på omslaget till Svensk Motortidning nr 20 år 1923. Den stiliga Jewett-bilen tillverkades i Detroit 1922 - 1926.  
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar