torsdag 12 maj 2016

Nu börjar det blomma

Päronträden har snart blommat över men körsbärsträden ståtar med vita grenar som doppade i vispad grädde. Nu står äppelträden på tur. Jag talade med en person på Kiviks musteri i Skåne i går och hon sa att till pingst skulle äppelblommen säkert vara utslagen. Jag fick också veta att Österlen drar många turister under äppelblomstid och det är lätt att förstå, för när på året är landskapet vackrare?

Klara Holmquist på Julita gård som jag talade med i dag rapporterade att Transparente Blanche hade börjat blomma så smått och till helgen skulle blomningen vara igång på allvar. Förra helgen var kosläppet den stora attraktionen som drog flera tusen besökare till Julita. I pingst kan vi åka dit för att beundra äppelblom.
Äppelträdstunnel på Julita gård, Sörmland, som blommar till helgen
Från min horisont i Sigtuna kan jag berätta att Gyllenkroks Astrakan var först ute med blommor men flera träd ligger tätt i hälarna.
Maglemer med snart utslagna knoppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar