tisdag 6 januari 2015

Ciderafton

När man ska fira med cider om inte på Trettondagsafton? G och jag gick inte ut och stänkte cider på äppelträden och inte heller sjöng vi för dem på gammalt engelskt vis; hoppas att de ändå bär bra under 2015.


Vad vi däremot gjorde var att dela en flaska fransk cider. Hälften hällde jag i en kastrull tillsammans med ett par skivor apelsin, några nejlikor och en bit kanelstång. Hettade upp det, hällde i muggar och njöt den smakrika drycken. Det vill säga att jag var begeistrad, G mer tveksam. Han sa sig föredra cider direkt ut flaskan.

Jag hade läst att i Asturien kokar man sin fisk i cider. Måste prövas. Stoppade skivad djupfryst torsk i en panna, saltade och hällde på det som kvar av cidern. Det luktade förföriskt asturiskt när fisken kokade. Och som den smakade! Påminner det inte om hummer, frågade jag. G höll med, det här fick jag gärna servera igen. Spadet var för gott för att kastas. Det får bli fisksoppa i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar