fredag 25 april 2014

Vad är det här?



Tänk, i sydvästra Skåne kommer äppelträden att slå ut vilken dag som helst. Det är två veckor tidigare än vanligt och tre, fyra veckor tidigare än förra året. Det berättade Johan Ascard på Jordbruksverket som jag talade med nyss med anledning av en fråga jag fått från Lena som bor vid kusten söder om Göteborg.

Lena har ett Katja-träd som visar vita beläggningar på grenarna. Vissa av de vita rundlarna har vad som ser ut som grönprickigt mögel. Varken Johan eller jag vet vad detta är. Han kommer att skicka frågan vidare till experter. Jag skickar frågan vidare till läsarna. Var snäll och granska Lenas bild och säg om du vet vad det här är! Och om du har sett liknande utslag på något träd i din närhet.

1 kommentar:

  1. Jag har fått en förklaring till de vita "utslagen" på Lenas träd från växtskyddsexperten Sanja Manduric: "Ålder, sprickor och dåligt underhåll har resulterat i praktfulla beläggningar av lavar och svampar."

    SvaraRadera