söndag 6 april 2014

Saftiga, goda Rubinstar


Äpplet Rubinstar
 Köpte Rubinstar i livsmedelsbutiken i Sigtuna i dag och gladde mig åt att det finns ett gott svenskodlat äpple att njuta av den 6 april. Inte illa, sa jag till mig själv. Rubinstar är saftigt och syrligt men på samma gång ganska sött -- gott att äta färskt men borde också passa superfint till äppelkakor.

När jag kom hem hade jag fått en rapport från Uppsala. Hilding skriver att Nelins i dag sålde erbjöd sina kunder nio (9) svenskodlade äppelsorter: Aroma,  Elsie, Frida, Gloster, Kim, Piruett,
Rubinola, Rubinstar och S:t Olof. Ganska bra, va, skriver Hilding och det är bara att instämma.

Rubinstar, ser jag på nätet, är en starkt rödskalig mutation av Jonagold som upptäcktes i Gaiberg, Tyskland, år 1989 av Joacim Lichtenauer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar