söndag 6 oktober 2013

Uselt i Hötorgshallen

Hur är det, finns  det svenska äpplen att köpa i din butik?  Själv gick in i gamla, fina Hötorgshallen häromdagen för att titta på vad jag trodde skulle vara ett rikt sortiment av svenskodlad frukt. Jag såg inget alls och frågade expediten om man hade svenska äpplen. Jag vet inte, måste fråga, sa den unga kvinnan som sedan kom tillbaka och pekade: "Det där är svenska äpplen".

Jag köpte två till ett kilopris av 45 kronor. Gick in på Indiskas kafé  intill, drack te, åt några samosas och smakade på ett av äpplena. En tydlig, söt smak av Golden Delicious vittnade om att denna frukt var så långt från ett svenskt äpple som man kan komma. Gick tillbaka till Hötorgshallen och lämnade igen det resterande äpplet.

Hilding Karlsson i Uppsala har besökt ett par olika butiker.  Här är hans rapport:
"Den första butiken hade 5 sorter: Aroma, Collina, Discovery, Gravenstein
och Åkerö. Collina kan lätt förväxlas med James Grieve om man inte tittar efter
lite närmare.
Gravenstein - äpplena (röd) var stora och vackert flammiga. Åkerö -
äpplena var små och bleka i färgen, sannolikt odlade i olämpligt klimat.

Butik nr 2 hade 10 sorter: Aroma, Discovery, Gravenstein, James Grieve,
Katja, Signe Tillisch, Summerred, Sunrise, Worcester (Parmän) och Åkerö.
Sorten Sunrise är helt okänd för mig och Worcester är helt ny bland
köpeäpplena.

En tråkig historia med Gravenstein - äpplena, de låg i tre fack. Det
mellersta hade stora, vackert färgade Röd Gravenstein, de två
andra facken innehöll små dåligt färgade äpplen som med svårighet kunde
identifieras som Gravenstein. Men det värsta var att
de små äpplena nästan genomgående var svårt angripna av pricksjuka!
Jag tog kontakt med den fruktansvarige och påpekade att han borde
reklamera dessa. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vilja köpa
dessa äpplen till fullt pris."


Finns det äppelträd i Äppelviken? Jadå, jag gick en promenad  där i veckan och kunde märka hur trädkronorna gled in i varandra på tomterna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar