onsdag 8 maj 2013

Köp inte familjeträd!

Den här tiden börjar man se man stora annonser för fruktträd i tidningarna. Ett företag, som just nu lockar med nedsatta priser på äppelträd, anger att ordinarie pris för ett vanligt äppelträd är 398 kr, för ett familjeträd 1050 kr och för ett större träd (tre- eller fyraårigt träd, skörd redan i höst utlovas) hela 2 200 kr.

Det äldre, större trädet kostar alltså flera gånger mer än det mindre trädet. Visst är det roligt att få äpplen mycket snart, men också ett vanligt billigare träd av rätt sort kan blomma och bära frukt ett eller två år efter planteringen. Här föreslår jag till exempel Cox Pomona, Discovery, Eva-Lotta, Hampus, James Grieve, Katja och Transparente Blanche.

Familjeträd ympat med tre, fyra sorter kostar kring en tusenlapp. Det är en bortkastad tusenlapp. När det lilla trädet växer och blir större kommer du att vilja skära bort de lågt sittande grenarna för att de är i vägen och hindrar gräsklippningen. Snart står trädet där med bara en äppelsort kvar.

Mitt råd: Istället för ett dyrt familjeträd, välj ett vanligt träd. När det blivit lite större kan du ympa in flera goda sorter från dina släktingar och vänner. Varför inte göra ett vänträd och ett släktträd?

När du köper träd, kontrollera att stammen och bladen och toppen på trädet ser friska och oskadade ut. Det ska finnas tre, fyra välriktade grenar som sitter fint placerade runt stammen. Om rötterna är uttorkade blir det svårt för dem att etablera sig i jorden och börja växa, så kontrollera att rotklumpen är fuktig.

Bilden visar  "Försök att lägga ett äpple på bord" av P G Thelander. Den kan ses i skulpturparken i Uttersberg.


2 kommentarer:

  1. Jag köpte mina tre familjeträd redan för nio år sedan, och att jag valde familjeträd berodde på platsbrist. Jag har dock även tre med enkelsort, varav ett, Transp Blanche, som jag hittills ympat in ca tio andra sorter på. Mantet tillkommer snart. Jag löser gräsklippningsproblemet genom att skjuta in gräsklipparen radiellt under grenarna. Lite bökigt är det. Vg familjeträd får man dock se till att inte någon hjälpsam person beskär bort fel kvistar på dessa träd.
    PS När jag först försökte läsa din text så framträdde den mot en fin bokhylla så att texten blev nästan oläsbar. När jag klickade fram kommentarsrutan, framträdde plötsligt din text mot vit bakgrund. Problemet löste sig. DS

    SvaraRadera
  2. Äger man ett familjeträd, antingen man köper det färdigt eller har ympat upp det själv, måste man med all makt hindra människor att hjälpa till med beskärningen. Ingen annan vet ju var mina dyrbara sorter sitter.....


    Konstigt det där med att texten knappast syntes, nästa gång jag har hemma någon som förstår sig på datorer ska jag ta upp det.

    SvaraRadera