söndag 3 februari 2013

Vad är det för fel?

R skriver och säger att han förra året fick sina första äpplen på den ymp av Bergvik som han satt in i ett av sina äppelträd. Bergvik är ett äpple som han läst skulle smaka gott men det gjorde inte hans.  Jag kan tänka mig några orsaker till besvikelsen:

1) Vi människor tycker olika om äpplen precis som vi tycker olika om grönsaker, konst och litteratur. Även om jag tycker att Bergvik är ett underbart gott äpple är det inte säkert att alla tycker det.

2) Äpplena på en ymp kan vara lite annorlunda det första året, det har jag själv kunnat observera både på Oranie och Sparreholm. R kan få helt annorlunda äpplen i år på sin ymp.

3) Kanske är det helt enkelt inte Bergvik som R har satt in i sitt träd? Han har fått ympen av en pålitlig vän men även den bäste ympmästare kan blanda ihop ympar -- det är lätt gjort om man inte märker ymparna så snart man har skurit dem från trädet.

4) Vi vet ännu ganska lite om hur jordmån -- terroir -- och gödsel påverkar äppelträdet. 

Var snäll och låt mig veta hurdana äpplena blir i höst!
Mer om Bergvik, Hälsinglands landskapsäpple, i min bok "Svenska äpplen", sidan 54.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar