söndag 16 december 2012

Juläpplet nummer ett



Vilket är det förnämligaste juläpplet? Det finns några att välja på och alla håller på sin sort.
Att börja med, vad begär man av ett juläpple? 1) Det ska vara rött förstås. 2) Det ska vara ganska litet så att man kan hänga det i granen. 3) Det ska vara välformat och vackert. 4) Det ska vara  välsmakande.

Som jag ser det kan man inte tveka -- Eldrött Duväpple fyller alla kriterierna och är julfrukten nummer ett: röd, välformad och mycket mycket god. Fin att hänga upp som julprydnad i granen eller sticka fast på en julljusstake. Dessa frukter är svåra att hitta i handeln så jag är glad att jag har ett litet träd av sorten och med tur blir det nästa år en första skörd av julröda äpplen som mognar i oktober och håller till åtminstone mars. Utan att tappa sin fantastiska arom!

Fler underbara röda juläpplen: Berner Rosenäpple, Gloster, Elise, Frida, Fredrik, Ingrid Marie, Rödluvan, Rött Järnäpple, röda Ribston, röda Cox Pomona,  röda Belle de Boskoop.

Andra vackra juläpplen: Cox Orange, Ökna lökäpple, Linda, Melon.






5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Då får jag hoppas på Rödluvan och Rött Järnäpple som jag ympat in på mitt Transp. Blanche-träd. I min barndom hade vi ett vackert glansigt Juläpple, som vi också kallade J.,men det var menlöst i smaken. Hade dock varit kul att veta namnet.

    SvaraRadera
  3. Svårt att säga vad ditt barndoms juläpple kan ha varit. Om det var ett enskilt träd, och inte en ymp, finns förstås möjligheten att det kan ha varit en kärnsådd som gav vackra men menlösa äpplen.

    SvaraRadera
  4. Det var en ymp som troligen sattes in på 1920-30-talet.

    SvaraRadera
  5. På rak arm kan jag inte komma på något vackert, rött och intetsägande vinteräpple. Vi människor tycker också så olika.

    SvaraRadera