söndag 16 september 2012

Namnet är äppelbladstekel

Har tidigare skrivit om den pigga, gröna larv som höll på att kaläta mitt lilla Härneviträd förra året och gav sig på Cox Orange i våras (utan att den gången lyckas göra större skada). Marodören visade sig vara en sällsynt bladstekel vid namn Pristiphora maeste. Något svenskt namn hade den inte, så jag ringde Artdatabanken och föreslog "äppelbladstekel".

Från Artur Larsson på Artdatabanken har jag sedan fått ett mejl där han skriver så här:
 "Ja, äppelbladstekel är nog ett är bra namn på Pristiphora maeste, då det inte finns så många bladsteklar på just äpple och den dessutom heter apple leaf sawfly på engelska. Just denna art verkar inte vara så vanlig i vårt land men  jag har fått ett par rapporter de senaste åren."

Han skriver att det brukar vara Svenska namnkommittén som emellanåt fastslår svenska namn, ofta i samband med att någon projektgrupp inom Svenska artprojektet arbetar med en viss grupp och då sätter man oftast namn på samtliga arter inom en grupp, man tar inte en art åt gången.

Vad Artur Larsson vet kommer namnkommittén inte att ta sig an bladsteklarna inom en nära framtid. Han skriver : "...blir det aktuellt kommer jag kanske att föreslå just äppelbladstekel,  vi kan ju ha det som arbetsnamn så länge."
 
Jag är nöjd. Namnet får bli äppelbladstekel!






4 kommentarer:

  1. Trevlig och informativ läsning från början till slut. Läste alla inläggen i ett svep.
    Kommer att fortsätta att titta in här, liksom på din andra blogg.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till min äppelblogg! Det är roligt att du läser min andra blogg också!

    SvaraRadera
  3. Ibrahim Tahir skriver i sin bok "bladsteklar", och då funderar jag på hur många olika steklar som kan angripa äpple, och vilka de är.

    SvaraRadera
  4. Min kunskap på det här området är begränsad. Jag gissar att skadedjursexperten Kirsten Jensen har svaret.

    SvaraRadera