lördag 11 augusti 2012

Nytt nummer av Pomologen



För snart 12 år sedan grundades Sveriges Pomologiska Sällskap. Vad tiden går, säger jag som var med vid starten. Jag förstår att det finns sällskap för allt möjligt för tänk så roligt det är att vara med trevliga typer som har samma särintresse som en själv. Människor som man kan tala pomologi med får man ett särskilt förhållande till.

I sommar har ett nytt nummer av medlemstidningen Pomologen kommit ut. Bäst är en artikel av Gullmar Henäng om Skoklosters slott, men kanske är jag jävig. Jag har flera gånger besökt slottet och den 22 september ska Gullmar och jag medverka vid en Äppeldag på Skokloster.

Men det finns mycket mer att läsa i denna värdefulla lilla tidning som ger vad man aldrig hittar någon annanstans. Anna-Stina Andersson skriver till exempel om tvestjärtens betydelse för våra fruktträd. Hon lär bland annat ut hur man bygger en tvestjärthydda som går att flytta; när tvestjärtarna ätit slut på bladlöss i ett träd flyttar man hyddan till nästa träd. Men flytta bort hyddorna när frukten mognar, annars kan tvestjärtarna ge sig på den.

Ett pomologiskt kalendarium som upptar tre sidor -- och då har kanske inte allt roligt som pågår i landet i höst kommit med -- tyder på fortsatt ökande intresse för pomologi landet.

Bilden visar en alm troligen från 1600-talet utanför det så kallade Stenhuset vid Skokloster.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar