lördag 7 juli 2012

Larver att se upp med

Hade besök av en ung journalist i trädgården i går. Hur mycket tid måste man lägga ned på äppelträd? frågade hon. Det beror på ambitionsnivån. Jag vill att mina träd ska vara friska och välmående och ge fin frukt. Jag strävar inte efter mycket frukt men de äpplen som blir ska vara optimalt goda för största möjliga njutning. Då får man gå över träden minst en gång i veckan. Så svaret är kanske att äppelträd  kräver lika mycket tillsyn som en välskött gräsmatta.

År 2010 skrev jag på min blogg gorelkristinanaslund.blogspot.com och senare i tidningen Pomologen om en ny okänd larv som höll på att kaläta mitt lilla nysatta träd av sorten Härnevi när jag överraskade den under min inspektion av träden. Tillfrågade svenska experter visste inte vad det var för gynnare men Pomologiska Sällskapets dåvarande ordförande Olle Ridelius skrev till Royal Horticultural Society i Storbritannien och bifogade min bild.

Det brittiska sällskapets chefsentomlog menade att larven stämmer bra överens med med beskrivningen av en bladstekel som heter Pristiphora maeste. Anna-Stina Andersson (som fått besök av samma larv) skrev mer om stekeln i Pomologen nr 3, 2011. Hon har funnit att detta är ett sällsynt djur, klassad som utrotningshotad i till exempel Finland och Bayern.Jag föreslår att namnet blir äppelbladsstekel.

Larver av Pristiphora maeste
Honorna lägger sina ägg längs kanten på äppelblad och när larverna kläckts börjar de glupskt att äta från kanten och inåt. Stämmer bra, det. Mitt intryck är att larverna föredrar tunna blad på riktigt små träd eller blad i ändarna på större träd. För ett par veckor fann jag en mindre klunga av Pristiphora maeste ytterst på en gren av Cox Orange och gjorde processen kort.

Ska vi vara oroliga för större angrepp av den här stekeln?  Jag tror inte det. Den är sällsynt, trots allt. Men det är klokt att inspektera sina träd ofta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar