lördag 14 april 2012

Sveriges Pomologiska Sällskap

Det är roligare att vara nörd tillsammans med andra än att vara ensam nörd. Det är bakgrunden till att det uppstått så många sällskap med nischade intressen. År 2000 bildades Sveriges Pomologiska Sällskap av tio personer, ett sällskap som sedan dess växt sig allt större, och vilken glädje har inte vi av varandra vad gäller kunskapsutbyte, trevligt resesällskap -- jag kommer alltid att ha förra årets resa till Kazakstan i ljust minne -- och gemensamt arbete för att främja svensk frukt- och bärodling. Du som inte redan är medlem, kom med du också!

Nu åker jag strax in till Trädgårdsmässan i Älvsjö för att hälsa på kamrater i sällskapets stånd där ute. Hoppas att jag bland annat träffar Olle Ridelius som skickat mig boken Les trois pommes d´ orange av Jean-Francois Bladé (jag tror att Olle hittat den på en loppis). För en som klarar att läsa lätt franska --  Simenon men inte Colette -- är denna lilla sagobok perfekt språkträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar