söndag 18 mars 2012

Särsö och Spässerud

Arbetet med min bok "Svenska äpplen" tog sex år.  Min strävan var att åstadkomma en omfattande  pomologi med så detaljerade och korrekta upplysningar som möjligt om 245 kända äppelsorter odlade i Sverige. Boken har också fått ett gott bemötande från kritiker. "Svenska äpplen " har kallats en bibel för trädgårdsintresserade.

Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Pomologi kan vara ett snårigt område. Min vän Sven Levin i Värmland har skickat mig ett brev angående äppelsorterna Spässerud och Särsö. I "Svenska äpplen" har jag tagit med Särsö som en av de 245 beskrivna äppelsorterna. Jag nämner att man sedan länge i Värmland odlat en sort kallad Spässerud som är identisk med Särsö med undantag av att Spässerud har röda kärlsträngar (något som den kände äppelexperten Ernst Lomenius från Göteborg lärde mig på 1980-talet).

Sven, som är bosatt i Värmland och känner Spässerud väl, menar att äpplet inte alltid har röda kärlsträngar.  Han påpekar också att Spässerud har en äldre historia än Särsö (omnämns första gången 1903) och därför borde Spässerud vara huvudnamnet. Det där en en knepig fråga. Visst borde man ha som regel att alltid använda det första namn som ett äpple har gått under. Ändå lät jag äpplet gå under namnet Särsö därför att det blivit känt under den beteckningen från Carl G Dahls "Pomologi".

Vill du veta mer om Spässeruds historia, läs Sven Levins artikel "Är Spässerud och Särsö en och samma äppelsort?" i Pomologen nr 2, 2005.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar