måndag 25 september 2023

Detta är Agnes

 


Min vän Agneta hade en fråga: hennes frukter från Agnes-trädet var inte smakliga. Skulle inte äpplet vara supergott? Jag fick frukter, kontrollerade att det verkligen var Agnes och kunde sedan bara reagera med lovord: Agnes smakar verkligen mycket bra. Så varför var Agneta missnöjd? 

Alla människor har inte samma smak. Majoriteten av äppelvänner tycker mycket om Ingrid Marie och Aroma men just dessa äpplen lämnar mig kall, jag äter hellre andra frukter. Agnetas smaklökar gillar inte aromerna hos Agnes och hon kan välja att antingen skänka sin skörd till grannar som kommer att bli tacksamma (och kanske gengäldar med en äppelkaka vad det lider) eller ympa trädet med andra sorter.

I boken Fler svenska äpplen beskriver jag Agnes efter frukter som  Kimmo Rumpunen vid SLU skickade mig. Dessa äpplen hade inte rött fruktkött som Agnetas äpplen på bilden ovan. Här måste ha inträffat en trevlig mutation.  



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar