tisdag 20 juni 2023

På spaning efter kart

 

Kart av Gravensteiner 20 juni 2023
 

Det är nu man kan ana hur äppelskörden ska bli. Den kart som bildats är stor nog för att lätt kunna upptäckas bland äppelbladen. Den kommunala fruktträdgården i Uppsalas stadspark är mitt spaningsområde och där ser jag tråkigt nog många träd utan så mycket kart medan andra, till exempel Gravensteiner,  har mängder.  Låt mig tro att det ser hoppfullare ut på andra ställen. 

Pomologin finns att köpa i nätbokhandeln.


2 kommentarer:

  1. Kan du ge något tips för kartsgallring? T.ex., hur skulle du hantera kartsen på bilden?

    SvaraRadera
  2. Jag tror på gleshet. Ett äppelträd ska beskäras så att grenarna sitter glest. Då kan vinden strömma igenom trädet, bladen kan torka upp efter ett regn, solen når fram till alla grenar och fotosyntesen fungerar perfekt. Kart ska gallras så att frukterna sitter glest. Detta för att solen ska ha en chans att ge färg åt skalet och sötma till frukten. Vad fallet på bilden beträffar, skulle jag ta bort alla kart utom den största, den i mitten.

    Tänk inte snålt när du gallrar. Tänk inte: jag får inte klippa bort så väldigt mycket kart, jag vill ju ha många äpplen. Tänk istället: jag vill gallra rejält så att alla frukterna har en fin chans att utvecklas och växa sig stora. Väl utvecklade äpplen ger en underbar skörd på lika många kilo som en skörd på många fler men mindre äpplen.

    SvaraRadera