söndag 10 maj 2020

Gravensteiner först i blom

Gravensteiner blommar tidigt
Gravensteiner blommar tidigt, har jag skrivit i min pomologi Svenska äpplen. Det stämmer även i år. Av de äppelträd i Sigtuna som jag har under bevakning var det ett Gravensteinerträd vid Prästgatan som först började visa blomballonger och därefter slå ut.

På min egen tomt kommer pelarträdet Arbat att bli först med att slå ut. Det händer i dag, nästan säkert.
 
I romanen De besatta av A S Byatt läste jag raden "Njut av äpplen när du får". Raden är hämtad ur en dikt av den engelska poeten Robert Graves, står det. Jag letade redan på dikten ifråga som går så här:  
Oh love, be fed with apples while you may
and feel the sun and go in royal array
A smiling innocemt on the heavenly causeway. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar