tisdag 20 november 2018

Vad heter pelaräpplet?


Det kom en fråga om pelaräpple. Kan någon med mer erfarenhet än jag säga vilket ryskt pelaräpple det kan vara frågan om?
Vi har ett träd som på vår förteckning endast heter "ryskt pelaräpple".  De mognar i början av Oktober (men tidigare i år, som allt annat) är mörkt röd-lila, nästan blålila och har ett slags "ludd" på skalet som går bort om man putsar dem, vitt fruktkött ibland med svaga inslag av rosa. Köttet är krispigt och fint när man plockar dem men blir efter någon månads lagring mjukt, inte direkt mjöligt men åt det hållet. Har inte så mycket smak, jag använder dem oftast till chutney och liknande matlagning. Trädet ger rikligt varje år men mycket blir fallfrukt eftersom trädet är för högt för att man ska kunna nå allt .... även med en bra stege.

3 kommentarer:

  1. I våra grannländer österut (t.ex. Finland, Estland, Ryssland) finns många sorter som drar mot blålila, t.ex: Veiniõun, Pekka, Antej, Belorusskoje Malinovoje, Eksotika, Laila, Roberts. Ingen av dem är emellertid känd som pelaräpple. Men eventuellt är det en släkting till någon av dem.

    Jag har själv ett Maypole pelaräppelträd, vilket jag köpt i Riga. Det har små blålila frukter. Förädlingsursprunget är dock inte ryskt, men möjligen kan plantan komma från en rysk plantskola.

    Publicera gärna några bilder så går det att komma med fler förslag.

    SvaraRadera
  2. Förresten läste jag lite i pomologin från Peter Upitis och där står att Roberts är framtagen i Iedzenos i Lettland. När jag läser på nätet framkommer dock att det är en brittisk sort från Somerset och heter då Red Roberts. Jag tror att det är ganska vanligt att det uppstår missförstånd kring äppelsorters ursprung. Det äpple som är en "rysk sort" kan alltså egentligen vara av en helt annan nationalitet.

    Jag råkade även se pelarsort som heter Purple Haze... och den liknar beskrivningen...

    SvaraRadera
  3. Jag ska be frågeställaren att skicka några bilder av pelarsorten ifråga.

    SvaraRadera