lördag 15 augusti 2015

Fråga om skorv

Hej Görel Kristina!
Jag har ledsnat på mitt äppelträd. Det har en massa sjukdomar i år. Fläckar och fruktmögelsvamp. Känns bara äckligt. Förra året var det inte heller bra. Alla frukter svartprickiga.Vad råder du oss att göra? Vi kan väl inte såga ner det och plantera en gammal svensk sort...
Margareta

Hej Margareta!
Jag har tittat på ditt träd och håller med om att det inte ser roligt ut. Summerred är känsligt för skorv och nu har vi haft en blöt sommar som gynnar skorvsvampen. Mitt Cox Orange är väldigt drabbat också. Nästa år kan våra träd se mycket bättre ut och ge fina äpplen.

Tyvärr är alla äppelsorter behäftade med någon svaghet, den perfekta äppelsorten finns inte. Man får stå ut med att trädet har mindre goda år och sköta om det på bästa vis med beskärning och kartgallring. Om du ändå vill byta till en annan sort, till exempel en gammal äppelsort som matchar det fina, gamla huset passar sorter som Melon, Åkerö och Gravensteiner bra. 

Tänk på att inte sätta ett nytt träd på samma plats som det gamla (där du kan räkna med att jorden visar så kallad jordtrötthet)! Och låt gärna en slöjdlärare i någon av skolorna ta hand om den fina äppelveden att slöjda med!
Mitt Cox Orange-träd har nästan inga frukter i år,  men på en gren ympad med Rubinette finns  ett antal osköna, skorviga frukter som alla ser ut som på bilden.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar