onsdag 17 juni 2015

Vackraste äppelnamnet


Hur mycket betyder inte ett namn. Skulle jag ha köpt päronen på bilden om de inte hade gått under namnet forellpäron? Det är osäkert.

Vilket är det vackraste äppelnamnet? Vad tycker du? Det finns många namn att välja på. Ananasrenett är ett fint ord, Melonkalvill likaså.  Jag är svag för Virginskt Rosenäpple och för Sickelsjö Vinäpple. Men kanske är Gyllene Kitajka det mest fantasieggande namnet. Jag älskar dessa små, gula, ofta glasiga äpplen, men jag vet att jag planterade trädet för några veckor sedan mycket för det tjusiga namnets skull.

Kitajka är det ryska ordet för kinesisk. Sorten drogs upp 1907 av den ryske professorn I V Michurin  via korsningen Vit Nalif x Kitajka. Det är osäkert om Kitajka verkligen har sitt ursprung i Kina.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om Virginskt Rosenäpple och gillar även Rosenhäger. Alla gyllingnamn tycker jag är fina, men den gamla varianten Svensk Vinterpostof är ju oemotståndlig. Jag kommer definitivt kalla min Sörmländska kalvill för Oljeäpple när väl ymparna ger frukt. Sen är dom brittiska namnen underbara, speciellt Ribston - eller där kanske jag blandade ihop bästa namn med bästa smak!

    SvaraRadera
  2. Ja, Rosenhäger är också en av mina favoriter. Och Svensk Vinterpostof är roligt att uttala -- posstofff! Men Oljeäpple, är du säker på att det låter vackert? Av de brittiska namnen håller jag på Gascoyne Scarlet, det har en fläkt av romantik och äventyr över sig.

    SvaraRadera