måndag 1 december 2014

Fåglar och äppelträd

Christian skriver till mig så här i ett brev som jag förkortar:
--- Utanför huset står ett gammalt Filippa. På de mindre grenarna sitter flera talgoxar och pickar. Kanske har de hittat småkryp att äta och i så fall vad? Frågan är också om deras pickande kan skada trädet. Har du iakttagit detta fenomen och har du någon teori?

Eftersom G råkar vara fågelexpert har jag diskuterat detta med honom. Vi tror inte att pickandet kan skada trädet, det finns ingen anledning att sjasa bort fåglarna. På äldre äppelstammar och grova grenar gömmer sig skadeinsekter, nyttoinsekter samt spindlar under barkflagor, lav och mossa. Det finns fåglar som pickar efter sådant, till exempel trädkrypare och nötväcka, men knappast talgoxar, säger G.

Du skriver att fåglarna sitter på mindre grenar. Många småfåglar sitter i våra äppelträd och tuggar i sig vad de har hämtat från fågelbordet. Kan det vara det som du ser?

Det är klokt att sätta upp ett välfyllt fågelbord  den här tiden, eftersom det lockar insektsätande fåglar till trädgården. Fågelbordet hjälper dem att överleva och kan bidra till att några stannar kvar hos oss under sommaren. Dessutom minskar småfåglarnas lust att att äta på äppelträdens knoppar under kalla vårvintrar ifall de utfodras.

Tyvärr kan fåglar också räknas till skadedjuren i trädgården. Det är i första hand trastfåglar (i mindre grad de insektsätande småfåglarna) som hackar på mogen frukt och varje skada blir en inkörsport för en infektion av fruktmögel.




3 kommentarer:

  1. Tack för en fin och matnyttig blogg om äpplen! Hur gör du om en fågel har hackat i ett annars fint äpple, skär bort hackhålet och sedan äter det? Jag är rädd att fågeln ska ha någon konstig fågelsjukdom som även kan angripa människor, ibland läser man om personer som kraftigt insjuknat i detta. MVH Anette

    SvaraRadera
  2. Jag brukar skära bort hackhålet och skala äpplet innan jag äter det. Jag är ganska säker på att detta är en tillräcklig säkerhetsåtgärd. Har själv inte läst om människor som fått fågelsjukdom via äpple. Är det bara något enstaka äpple kan man ju också lägga det i komposten.

    SvaraRadera
  3. Tack för snabbt svar! Du har rätt, fågelsjukdom via äpple har inte jag heller hört talas om, däremot personer som fått i sig bakterier via fat och porslin som fåglar ätit ifrån. Jag lade samman två och två på ett ovetenskapligt sätt ;-)

    SvaraRadera