tisdag 9 september 2014

Bädda inte om!

Jag har lagt gräsklipp runt mina äppelträd och riktigt bäddat om dem inför vintern. Det är väl klokt? Sa en röst i min telefon. Jag svarade med ett kraftfullt Nej!

Det är inte bra att lägga gräsklipp runt äppelträden den här tiden på året eftersom det innebär att du gödslar träden och stimulerar dem till att fortsätta växa, istället för att mogna av som de bör inför vintern. Om grenarna inte mognar av, det vill säga förvedas, står de sämre mot vinterkylan och kan få frysskador. Det i sin tur kan leda till fruktträdskräfta.

Den här mannen undrade också om bruna fläckar på det nysatta päronträdet men jag vet knappast något alls om päronträd och hänvisade till FOR:s  upplysningstjänst, tel 018-152600, där erfarna människor svarar på alla slags frågor om trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar