fredag 18 maj 2012

Äppelsorter för västkusten



 
 
FRÅGA: Jag har några gamla äppelträd på min tomt i Bohuslän som jag inte vet namnet på. Nu vill jag sätta 20 nya träd. Har jag någon hjälp av din bok ”Svenska äpplen” när det gäller urval av vilka sorter? Och har du några sorter att föreslå?

SVAR: Ja, du har stor hjälp av min bok som upptar 243 sorter. Boken ger dig information om blomningstid, pollinatörer och blommornas utseende; blomningen är ingen oväsentlig egenskap hos trädet. Du får veta när frukten mognar, fruktens utseende, dess smak, hållbarhet och användningsområde. Boken ger också information om trädets härdighet, växtsätt (till exempel kraftigväxande eller svagväxande), benägenhet att släppa fallfrukt och benägenhet för sjukdomar. Du får också sorternas historia så långt jag har kunnat utröna den.

Om jag var du, skulle jag börja med att skriva en kravlista. Vad är den viktigaste egenskapen hos de äppelträd du sätter? Att frukten smakar femstjärnigt? Att den går att lagra? Att träden står bra mot sjukdomar och därmed blir lätta att sköta om? Att träden inte blir för stora? Viktig fråga, har familjen några älsklingsorter som de önskar sig?

Om jag var du, skulle jag sedan välja några sorter som mognar tidigt, några som mognar senare på hösten och några som tål att sparas till ut på våren.

Bohuslän ligger i zon 2, tycker jag mig se på odlingskartan. Utan att känna till dina preferenser och förhållandena på just din tomt blir mitt förslag till 20 sorter detta (med några av mina absoluta älsklingssorter i kursiv stil):
1)    Sommaräpplen: Discovery, Hampus, Mantet, Suislepper, Sylvia.
2)    Höstäpplen: Mio, Galloway, Gravensteiner, Gul Richard, James Grieve, Katja, Maglemer, Oranie, Rossvik, Särsö.
3)    Vinteräpplen: Cox Orange, Eldrött Duväpple, Fredrik, Kim, Ribston, Santana, Brunnsäpple (även kallat Hallands Brunnsäpple).

Bilden visar Maglemerblom på väg att spricka ut.

3 kommentarer:

  1. Hej, intressant lista, jag funderar själv vad som skulle vara bra sorter för västkusten. Undrar om sorterna du nämner är utvalda för att de är mer toleranta mot fukten som den högre nederbörden på västkusten orsakar? Fruktträdskräfta och skorv mm bör ju vara vanligare på västkusten. Har för mig att jag har hört en sådan förklaring på varför det inte finns så många kommersiella äppelodlingar i Halland även om klimatet i övrigt är gynnsamt där. Halland har ca dubbla nederbörden jämfört med Sörmland och Uppland.

    Å andra sidan har de ju en hel del storskaliga äppelodlingar i vissa norksa fjordar, ex Sognefjorden. Stora delar av Norge har dubbla nederbörden jämfört med Halland. Kanske dessa fjordar ligger regnskyddat i bergiga områden kan man tänka sig att de lokala klimatet kan variera oerhört mycket, fast jag misstänker att variationen inte är så extrem att de kommer ner på Sörmländsk nederbördsmängd i ens de mest skyddade fjordsdelarna. Vet du något om vilka sorter som används i de nederbördsrika delarna av Norge ?

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt intressanta inlägg! Jag visste inte att västkusten har så hög nederbörd. När jag ser min lista nu vill jag plocka bort Mantet som gärna får skorv och därför passar mindre bra på västkusten.

    Jag besökte trakten vid Hardangerfjorden för några år sedan och såg de mest praktfulla äppelodlingar. Aroma och Discovery är de två sorter som man oftast stöter på i de kommersiella norska odlingarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, tack!

      Angående kräftsjukebenägenhet hittade jag detta:

      "Forskningsarbete pågår ständigt för att hitta äppelträdssorter som uppvisar motståndskraft mot kräfta. Hitintills verkar det främst vara Aroma med närbesläktade sorter som uppvisar klart dokumenterad bättre motståndskraft mot kräfta.
      De nya äppelsorterna Fredrik och Frida (2012) samt Folke (2014) har Aroma som mor, vilket förhoppningsvis innebär att de delar Aromas egenskaper. Den nya sorten Agnes, med Discovery som mor, anges ha lägre mottaglighet för kräfta än Discovery. Andra sorter med lägre mottaglighet för kräfta är Amorosa och Sävstaholm. Sorterna Santana och Filippa har också visats sig ha god motståndkraft enligt tester av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).

      Stor motståndskraft mot kräfta bland gamla sorter
      Det finns äldre sorters äppelträd som uppvisar en betydande motståndskraft mot kräfta. Jag har själv Halländskt granat­äpple i min trädgård och trots att det är mer än hundra år gammalt, uppvisar det endast smärre kräftskador som det till stor del själv läker ut och övervallar. I grannskapet finns även nittioåriga Hallands Brunnsäppleträd helt utan kräfta. Detta är dock inte systematiserad kunskap, utan endast spridda iakttagelser.

      Moderna sorter som är mottagliga för kräfta
      Tyvärr är en lång rad populära äppelsorter i hög, eller relativt hög grad, mottagliga för kräfta. Kommersiella odlare anger till exempel både Discovery och Ingrid Marie som sorgebarn för kräfta. Äldre sorter som Åkerö, Cox Orange, Astrakan och Gravensteiner är kända för att dra till sig kräfta i tidig ålder. Även päronet Clara Frijs är känt för att vara kräftkänsligt." från :

      http://gronarader.se/tradgard/frukttradskrafta/

      Om du har några ytterligare synpunkter på sorter du funnit särskilt kräftresistenta vore det intressant.

      Radera