onsdag 2 oktober 2024

Nytt grepp på biblioteket i Österbybruk


Bibliotekarien Robert Spång i Österbybruk demonstrerar äppelplockaren på teleskopskaft som han lånar ut till äppelvänner. Trots mängder av fallfrukt på marken finns många äpplen kvar i trädet. Bilden är tagen av Katarina Persson.

Utanför varje bibliotek borde det stå ett äppelträd. Äpplet är kunskapens frukt, eller hur? Och tänk så mycket kunskap som finns innanför väggarna på ett bibliotek. Biblioteket i Österbybruk är inrymt i en gammal skolbyggnad och i trädgården står inte mindre än tre äppelträd – ett Åkerö och två Signe Tillisch – som vara rester av en gammal skolträdgård.

Jag var där i lördags och föreläste om äpplen för  intresserade ortsbor. Efteråt demonstrerade bibliotekarien Robert Spång två inköp: en äppelplockare och en fallfruktsamlare. På andra bibliotek kan man låna böcker, tidningar, musik och kanske filmer men Robert lånar också ut de nya redskapen så att vem som  helst i Österbybruk kan komma och förse sig med frukt. En bibliotekarie som jag vill applådera.

4 kommentarer:

  1. Jag har en klyven inställning till äppelplockare. De drar lätt sönder fruktanlagen och försämrar kommande skördar. Å andra sidan har man inte så många andra val när man plickar från höga träd.

    SvaraRadera
  2. Du kan ha rätt, men vi vill allihop få ned de sista sköna frukterna även om de sitter flera meter upp.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har med glädje läst dina böcker länge, ända sen jag var tonåring och ritade av bilderna i Pomonas äppelbok och tvingade mina föräldrar att leta efter Pomonas rosenbok i varenda bokaffär de gick förbi när de var på resande fot (jag fick till slut skriva direkt till dig, och fick ett av dina egna exemplar hemskickat - den läser nu min lilla sjuåriga dotter nästan sönder 😊).
    Men - på något oerhört märkligt sätt har det liksom flugit mig över huvudet att du kanske också sortbestämmer äpplen? Jag har en trädgård (med tillhörande lägenhet) där tre familjeträd finns, med underbara äpplen. Nu ska vi försöka sälja trädgården (och lägenheten med den 😃) och jag kommer på att jag såklart vill plantera de där äppelsorterna i den nya trädgården.
    Kan man anlita dig för sortbestämning? Eller är det kanske något som skulle dränka dig helt i arbete?

    SvaraRadera
  4. Tack för dina vänliga ord! Roligt att också din dotter gillar mina böcker. Tyvärr åtar jag mig inte längre sortbestämning. Varje höst i september brukar det anordnas äppelutställningar med sortbestämning lite varstans i landet (listade på www.svepom.se). Mitt råd är att du talar med köparna om att du får komma tillbaka till trädgården nästa höst för att hämta fem frukter av varje sort. Sedan kan du ta dem till en sortbestämmare. Klart att du vill fortsätta njuta de läckra äppelsorter som du är van vid. Lycka till!

    SvaraRadera