måndag 18 september 2023

Varning! Lagom är bäst

 

Pirja, ett fint, finskt sommaräpple


 

I går kväll gick jag till sängs med rejält magknip. Vad hade jag ätit? Inget konstigt alls, vanlig svensk husmanskost till middag. Varför dessa hemska plågor? 

Jag rannsakade min dag och fann svaret: jag hade frossat på Signe Tillisch och Åkerö. För många äpplen ger magknip, det borde en så gammal människa som jag komma ihåg. 

Hur många äpplen man tål är individuellt. Jag skulle säga att tre äpplen – utspritt över dagen – är en lagom dos för de flesta. 

4 kommentarer:

  1. Apropå Signe Tillisch. Har ett träd som dignar av äpplen men de känns inte färdiga ännu (zon 3-4 sisådär). Har du tips om hur man bäst äter, mognar, förvarar och använder Signe Tillisch?
    Tack för din trevliga och intressanta blogg.

    SvaraRadera
  2. Det äpple jag åt häromdagen var inte fullmoget vilket kan ha bidragit till att jag fick magknip. Se svar på dina frågor i dagens inlägg!

    SvaraRadera
  3. Jag har just plockat de mest magiska James Grieve i min trädgård och liksom du frossat i alltför många. Svårt att låta bli! I somras gallrade jag hårt på det trädet, och folk tyckte inte jag var klok för HUR kunde jag slänga så många (gröna) äpplen? Men det lönade sig! Har aldrig sett maken till stora, saftiga och friska James Grieve. Mums!

    SvaraRadera
  4. Så klokt att gallra hårt! Det är också klokt att beskära väl. Det ger stora, fina, välfärgade äpplen. Jag kan se dina utsökta James Grieve framför mig om jag blundar.

    SvaraRadera