söndag 16 september 2018

Äpplen som faller

 
Gul Richard ramlar ned i år
Gul Richard sitter fast bra på trädet, skriver jag i min pomologi Svenska äpplen och den  kommentaren baserar sig på flera års erfarenheter av sorten. Men i år är det inte så. Åtminstone två tredjedelar av alla äpplen på trädet har till min bestörtning fallit till marken under de två senaste veckorna. Vi skulle kunna plocka ner de återstående äpplena men de är svåra att lagra till mognad eftersom vi inte har en sval förvaringsplats så här tidigt i september.

Jag frågade min vän Mattias i Uppsala om han hade noterat samma fenomen och han svarade ja, ett Gul Richard-träd som han brukar åka förbi har tappat halva sin skörd. Det måste vara sommarens torra klimat som fått dessa träd ur balans. Har någon noterat samma sak på andra sorter: att äpplen som brukar sitta kvar på grenen blir till fallfrukt i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar