torsdag 23 mars 2017

Äpplet Rambo och Sylvester Stallone

Sylvester Stallone blev actionhjälten Rambo med namn efter ett amerikanskt äpple som har sitt ursprung i Sverige. Jag har fått historien mig till livs tidigare men lyckats glömma precis hur  allt hängde ihop. Därför var det roligt att Mia Gerdin i P 1-programmet Klassikern i fredags (17 mars) sände programmet "Rambo -- historien om ett namn".

Så här var det: författaren David Merrill skrev på sin debutbok och kunde inte bestämma sig för vad hans tuffe hjälte skulle heta. Då kom hans fru hem med en ny sorts äpple från butiken, äpplet Rambo. David tog en tugga, gillade äpplet och sa "I recognize the sound of force". Saken var klar, hans huvudperson skulle heta Rambo. Merrills bok blev sedan underlag till flera filmer med Sylvester Stallone som Rambo.

Peter Gunnarsson utvandrade 1639 från Hisingen till Delaware. Han blev en framgångsrik och betrodd jordbrukare och äppelodlare som lade Rambo -- efter Ramberget på Hisingen --  till sitt namn och även kallade en av sina äppelsorter för Rambo. Boken "The Rambo Family Tree" skriven av Beverly Nelson Rambo berättar allt om sin svenske förfader och hans ättlingar.

Mia Gerdin säger att Peter Gunnarsson tog med sig äpplet Rambo från Hisingen (och att trädet sedan  dog en kall vinter i början på 1700-talet). Det är förstås galet. Peter Gunnarsson tog med kärnor från ett träd därhemma och varje kärna han planterade gav upphov till en ny äppelsort, för så går det till  i äpplets värld. Vill man sprida en viss sort måste man använda ympkvistar.

År 2007 kom träd ympade med äppelsorten Rambo till Sverige och planterades på två ställen i Uppland (se min blogg 9 augusti 2014.). I höst ska jag se om jag kan hitta ett äpple att smaka.


2 kommentarer:

  1. Har du hittat något Rambo-äpple att smaka?

    SvaraRadera
  2. Nej, tyvärr, men jag får göra ett nytt försök i höst!

    SvaraRadera