söndag 23 januari 2022

Vackra Maribelle

Livsmedelsbutiken Nelins i Uppsala har i många år haft ett unikt stort sortiment av svenska äpplen.  Ambitionen är inte lika stor i dag som för några år sedan (kanske har butikens äppelentusiast gått i pension) men det är i alla fall där man kan hitta överraskningar. Som sprillans nya Maribelle odlat i Skåne:  ett stort (medelvikten är drygt 200 g), grant (kinderna är scharlakansröda)  och mycket gott äpple. 

Ibland är föräldraegenskaper tydligt märkbara i avkomman. När jag hade skurit upp Maribelle  kände jag doften av Gloster. Mycket riktigt, på nätet kan jag läsa att Maribelle kommer av en korsning mellan Gloster och Meiprinses varefter avkomman korsades med Elstar. 

Maribelle har tagit fram av holländska  Sonnaville. Sorten uppges ge pålitliga skördar av stora äpplen. Blommar sent och är därför en bra pollinatör för sent blommande äppelsorter. God att äta från oktober till maj månad. 

Tyvärr har något hakat upp sig och jag kan inte överföra min bild från mobilen till datorn. Här kan du se bilder på vackra Maribelle: https://www.sonneruplund.dk/eng/html/maribelle.html

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar