tisdag 15 december 2020

"Svenska äpplen" med julhälsning

Jag återkommer till detta: det vore välkommet att få hjälp med flytten! Om du beställer Svenska äpplen i dag, hinner du få den innan julafton. Med handskriven julhälsning från mig!

 

Flytten går till en bostadsrätt i Uppsala. Ingen trädgård med äppelträd, tyvärr, men vi kommer att bo nära Stadsparken som kanske rymmer något Malus domestica. Annars får vi åka till Linnés Hammarby. Vi vet också var i Uppsala det finns kommunala trädgårdar rika på äppelträd som säkert släpper en fallfrukt då och då......


Den här tyvärr mörka bilden visar Ashmeads Kernel, ett inte alls iögonfallande vackert äpple men bakom det brunsträva skalet gömmer sig ett ljuvligt, delikat fruktkött.

10 kommentarer:

  1. Hoppas du fortsätter att blogga om äpplen även efter flytten. Det är alltid lika intressant att läsa dina inlägg. Hälsningar Helena

    SvaraRadera
  2. Jag köpte ett exemplar när jag läste förra inlägget (tänkt som julklapp), bara för att köpa ännu ett (till mig själv) så fort jag såg den med egna ögon. En underbar bok!

    SvaraRadera
  3. Hej Helena!
    Tack dina vänliga ord! Jag är väldigt glad för att du gillar min bok "Svenska äpplen" och hoppas du ska ha stor nytta av den!

    Även om jag i fortsättningen inte kommer att ha egna äppelträd att skriva om, kan det hända att jag hittar något av pomologiskt intresse att berätta om.....

    SvaraRadera
  4. Jag har haft boken i många år nu och har haft enorm nytta. Tar fram den varje vecka. Jag har också insett vilken enorm research som måste legat bakom. Jag har många pomologier från andra länder, men ingen står sig i jämförelse.

    SvaraRadera
  5. Tack Tomas! Jag är väldigt glad för att du har nytta av min pomologi. Den tog sex år att skriva. Jag behövde jaga upp varje äppelsort, dels för att kunna beskriva den (två eller tre höstar i rad eftersom äpplen varierar med väderförhållandena) och dels för att kunna ge frukt till min illustratör Ingrid af Sandeberg.

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag vill börja med att tacka dig för dina böcker om äpplen, jag har stor glädje av dem.
    Jag har en fråga. Jag ska köpa ett pelaräppelträd till en vän med mycket liten trädgård (inte plats för något annat än ett pelarträd). Hon är inte van vid fruktträd. Har du tips på ett lättskött, friskt, tidigbärande och gott pelaräppelträd?
    Med vänlig hälsning, Malin

    SvaraRadera
  7. Pelaräppelträd är en väldigt bra idé för en mycket liten tomt. Det finns en hel del sorter att välja på idag. I höstas fick vi frukt för första gången på pelaräppelträdet Bolero och det äpplet gillade jag stort: saftigt, friskt, välsmakande. Min favorit bland pelarträden, absolut. Tyvärr kan jag inte uttala mig om sortens sjukdomsresistens utan ber dig fråga i plantbutiken. Bolero bör inte var mer svårskött än andra pelarträd.

    SvaraRadera
  8. Tack! Har du några andra smakfavoriter bland pelaräppelträden?

    SvaraRadera
  9. Ja, vid en provsmakning av pelaräpplen kom Red Cats och Waltz i topp. De båda sorterna gav också frukt väldigt snart. En bekant föredrar Flamenco men den föll inte jag för.

    SvaraRadera