söndag 1 november 2015

Bénédictine = Blenheim Orange

Min resa till Frankrike nyss omfattade fem dagar i Paris och fem dagar i Normandie som är en region med två viktiga näringsgrenar: goda äppeldrycker (cider, pommeau och calvados) och underbara dessertostar (framförallt Livarot och Camembert). När jag förra året besökte Normandie smakade jag  äpplena Cox Orange och Bénédictine (stavas även Bénédictin) köpta i Rouen och fann dem mindre goda. Jag tror att jag dömde ut dem.

Nu fick jag plocka Bénédictine och Cox Orange hemma hos Dominique och Christian som har ett normandiskt sommarhus nära Dozule. Fantastiskt läckra äpplen! Bättre kan inte finnas. Jag svär vid min äppelplockare att jag aldrig mer ska säga att Sverige har världens godaste äpplen.

Bénédictine, även känd som Blenheim Orange
Jag ser i en bok att Bénédictine är det franska namnet på Blenheim Orange. Till våren ska G och jag ympa in sorten i vår trädgård. Jag räknar dock inte med att det ska bli lika oemotståndligt gott här som i Normandie.....


2 kommentarer:

  1. Hej. Undrar hur det gick med ympen? Skulle vilja testa denna sort själv (växtzon 2)

    SvaraRadera
  2. Vi, det vill säga min man, ympade in Blenheim i ett träd våren 2016. Nästa år fick vi, till vår enorma glädje, ett äpple på ympen.Det motsvarade inte mina stora förväntningar men man ska inte döma sorten efter det första årets frukt.

    Förra året blommade ympen men det blev ingen frukt, tyvärr.

    Jag tycker du ska prova att ympa Blenheim! Vi köpte ympen hos Pomologiska Sällskapet på trädgårdsmässan i Älvsjö.

    SvaraRadera